Zondag 3 Oktober
We rijden om 8 uur richting de Rijn naar Bingen waar we op de camperplaats gaan staan , we blijven hier twee nachten
Camperplaats met stroom, water en afvoer bij elke plek en zijn geen wc of douchen maar dat hebben we aan boord
We hebben Zondag vrijaf genomen
Maandag 4 Oktober met de fiets naar Bingen gereden , maar zijn eerst met de pont over de Rijn naar Rudelsheim geweest, waar we gefietst en gewandeld hebben
Een fraai dorp met veel oude gebouwen en voor de toerist winkels met soveniers zat
We hebben hier natuurlijk ook even van een terras genoten en Federweissen gedronken
Foto album Bingen
Dinsdag 5 Oktober
Vertrokken richting Lorsch en daar op de camperplaats een plekje gevonden , deze camperplaats heeft ook geen wc en of douchen , voor ons geen probleem, hier is de stroom weer met automaat, in de middag op de fiets naar het centrum en naar het klooster museum kijken, maar dat viel een beetje tegen, wel even van een terras genoten , met een zeer goede sorbet, daarna nog even in de buurt rond gefietst, en weer naar de camperplaats terug, en was de camperplaats geheel bezet
In de avond maar de schotel op de camper omhoog en de tv aan, koffie en een borrel en in bed
Foto album Lorch
Woensdag 6 Oktober
Opstaan ontbijten , het is zeker niet zonnig maar droog, camper opruimen stroom van de camper navigatie instellen en rijden
We gaan richting Heidelberg aan de Neckar naar de camperplaats, onderweg niet een bijzonders te zien , bij de camperplaats aangekomen was het redelijk bezet, vlakke ondergrond van Schröder en plaatsen afgescheiden door balken, hier ook geen wc of douchen op de camperplaats
Wel minigolf en restaurant naast de camperplaats, de camperplaats liep ook overdag weer vol, we zouden gaan eten maar het begon in de middag te regenen, dus dat doen we dan maar morgen als het hopelijk weer droog is, vanavond moet de schotel maar weer omhoog en de tv aan , de avonden worden alweer goed langer
Donderdag 7 Oktobber
Opstaan ende zon schijnt, ontbijten en daarna koffie drinken, accu,s op de fiets aanbrengen en dan naar de Altstadt van Heidelberg, weg met hindernissen wat word hier gebouwd, maar ook veel afgebroken voor weer nieuwbouw, we wouden eigen naar de burcht maar we vonden dat toch nog te veel voor ons, dus maar gewoon door de Altstadt en dat is ook geweldig om te zien, en zeker de brug met poort over de Rijn, we hebben genoten, op de terug weg even gegeten bij KFC de kippenboer
Zelfs Ria avond het goed eten, naar de camper en in de avond genoten van muziekmanager een live band, die naast de camperplaats een optreden gaf, goede 6 leden band
Vrijdag 8 Oktober
Wakker worden nog steeds met zon , ontbijten en overleg wat gaan we doen vandaag, zeker is dat we weer per fiets gaan, maar zo ineens is de stroom weg bij iedereen is geen probleem maar hier zit de stroom bij de prijs in dus alles in de camper is dan ook op stroom,
We besluiten gewoon op de fiets weg te rijden en naar een ander kasteel te gaan kijken
Tijdens het fietsen hebben we de route maar verandert, we waren de route kwijt enborden er naar toe vergeet het maar, nog even bij mediamarkt gekeken en de kaart nog even gebruikt
Terug bij de camper was de stroom er weer, dus alles weer omgezet op 230 , pakje van Mediamarkt opengemaakt past het niet, dus te voet naar Mediamarkt heen en terug 4 km, voor vandaag is het weer genoeg geweest
Foto album Heidelberg
Zaterdag 9 Oktober
Wakker woeden met weer zonneschijn we gaan ontbijten, en dan de boel leeg laten lopen en het water weer bijvullen
We gaan daarna richting Hirschhorn en blijven dus aan de Neckar, mooie rit door Heidelberg en de rest van de rit
Aangekomen in Hirschhorn is dit nog een behoorlijke stadt, en ligt de camperplaats bij een sportplaats, maar wel direct aan de Neckar, stroom aansluiten en klaar, aanmelden kan vanaf 16,00 uur dus eerst maar de stoelen en tafel uit de camper, en genieten met een blik over de rivier de Neckar
Het is behoorlijk druk op de camperplaats, maar daar is ook het uitzicht debet aan
Eerst om 14.00 uur even naar F1 kijken en dan nog maar even de fiets pakken bij dit mooie weer in Oktober
Zondag 10 Oktober
wakker worden met zon, ontbijten en wat gaan we doen vandaag, we besluiten om een vrije dag te nemen, en gaan boten kijken en we gaan tegen 13,45 naar het restaurant van de camperplaats om daar iets te gaan eten , en daarna formule 1 kijken op het grote scherm in het restaurant, het eten was voortreffelijk daarna formule 1 kijken bleken wij de enigen te zijn, mooie race met Verstappen op 2, na nog een biertje terug naar de camper, en de rest van de dag en avond gezellig in de camper
Foto album Hirschhorn
Maandag 11 Oktober
Maandag we worden wakker maar geen zon, ontbijten en de camper opruimen, stroom van de camper en we gaan op pad
We gaan naar Neckarzimmern aan de Neckar , we gaan naar de camping CimBria direct aan het water, aangekomen wat een grote en verzorgde camping, natuurlijk alles aanwezig en voor een camperplaats prijs, plekje gezocht aan de waterkant, tegen de middag op de fiets en onderweg even een ijssalon aangedaan
Terug bij de camper toch nog even in de zon gezeten, daarna de stoelen opruimen en eten in de camper, en in de avondje tv maar aangedaan
Foto album Neckarzimmern
Dinsdag 12 Oktober
Maar we gaan weer verder , we gaan naar Lauffen aan de Neckar, waar we naar de camperplaats naast het zwembad gaan staan. Direct weer aan de Neckar
Ziet er niet best uit regen, maar eerst ontbijten , en daarna op pad met de camper, aangekomen in Lauffen eerst koffie drinken en een borrel en daarna middag eten en toen werd het droog, dus te voet naar Lauffen , wat zijn ze daar aan het werk met de infra structuur, nieuwe sluis en bruggen die vernieuwd worden en het riool dat zie je heel veel, mooie stadt waar ook weer veel oude gebouwen staan
Terug bij de camper de kachel aan en de tv , een kop koffie erbij en later nog een borrel en was het weer laat genoeg voor het bed
Foto album Lauffen
Woensdag 13 Oktober
Wakker worden met regen maar eerst ontbijten, en even later stroom van de camper af, straften de camper en we gaan eerst vuil water lozen cassette toilet legen
Want we gaan richting Stuttgart waar we naar een camping gaan die bij het centrum en ook dicht tegen de Neckar aanligt
Aangekomen super netjes en nog plek zat krijgen een ,olie plek aangewezen met uitzicht op de ingang van de camping
We krijgen nog een bericht uit Stuttgart van vrienden die daar wonen, dat we nog wel iets samen moeten doen,dat gaan we Donderdag dus doen
Maar nu we in Stuttgart zijn, gaan we eerst koffie drinken en een borrel en gaan we te voet op verkenning uit
Camping uit en naar links en weer links en men is aan de Neckar (300 m) , en we hadden al gekeken op de plattegrond dat we om de camping konden lopen, we komen bij een brug waar we vis een trap omhoog konden en weer richting camping kwamen, zien we een afgesloten dubbele weg liggen is dat de testbaan van Mercedes, die ligt dus naast de camping, weer aangekomen bij de camper even iets drinken en wat gaan we doen met het eten vanavond, we gaan uit eten op de camping, echt het restaurant ziet er een beetje sober uit maar het eten geweldig
Daarna richting de camper en nog iets gezelligs doen en dan op bed
Donderdag 14 Oktober
Wakker en Ria haalt even broodjes, ontbijten en aantrekken want we woeden opgehaald door Werner die ons naar hun huis brengt
Aangekomen even koffie drinken met Anne en Werner , dat zijn vriende geworden in onze camper tijd en vooral door, Achter op Erica onze camperplaats waar ze regelmatig verbleven
Na het koffie drinken gaan zullie ons Stuttgart laten zien, we gaan naar de tv-toren van 151 m de eerste van Europa, daarna een tandrad tram hoogte verschil 472 meter
Daarna even een terras en te voet weer verder het centrum toe, wat een groene mooie stad, en ook hier word veel gebouwd, op het grote plein eveN lekker van de zon en het uitzicht genoten, en werd het tijd om echt wat te gaan eten, Anne wist natuurlijk een restaurant van wel drie verdiepingen en de aankleding was nog net zo als voor 100 jaar
Super lekker gegeten en iets gedronken en nog even in de stadt gekeken, en weer terug met de tram naar de camper, daarna zijn Werner en Anne met de tram weer naar huis gegaan
Werner en Anne bedankt dat jullie vandaag onze gidse; waren, en voor de gezelligheid natuurlijk ook
Moe maar voldaan zijn we vandaag vroeg naar bed gegaan, want morgen wacht ons weer een uitdaging
Vrijdag 15 Oktober
We staan niet te laat op want Wener en Anne komen om 10 uur langs, we gaaan samen naar het Mercedes Benz museum, we kunnen vanaf de camping er zo naar toe lopen
Anne en Werner zijn mooi op tijd en we gaan wandelend naar het Mercedes Museum
Na ongeveer 1 km zien we het museum liggen het ziet er kolossaal uit, bij de ingang staan enkele Engelse Mercedessen even kijken
Dan eerst de formaliteiten van de Corona invoeren en formulier invullen , verder en een kastje halen om de info over het uitgestalde aan te horen, met de lift naar boven, en op de bovenste verdieping begint het museum, het is nu al indrukwekkend, wat een begin van het auto tijdperk mooi gemaakt en opgezet, men loopt in een spiraal vorm telkens een verdieping lager, wat is de vooruit gang snel gegaan , maar wat konden ze toen ook al mooi en snelle auto’s bouwen
We hebben het hier goed naar ons zin gehad en echt genoten van het museum, indruk van dit alles kan men zien via dit speciale foto album over dit museum
Terug naar de camper en afscheid genomen van elkaar en we blijven nog een nacht in Stuttgart
Foto album Stuttgart
Zaterdag 16 Oktober
Wakker worden en de zon schijnt, ontbijten camper opruimen zijn alle deurtjes dicht en alles op zijn plek, we kunnen de camping gaan betalen en dan kan de stroom eraf, en kunnen we vertrekken, we gaan richting Weilheim aan de Teck onderweg niet veel bijzonders gezien, aan gekomen bij de camperplaats eerst water vullen wc legen en vuilwatertank af laten lopen, de plek is niets bijzonders wel mooi vlak met stroom (4 kWh voor 1€) ( Stuttgart 0,90 1 kWh )dan is dit een zeer goede prijs, camper neer gezet en eerst koffie drinken een borrel en daarna eten, in de middag te voet naar het centrum van Weilheim ziet er goed verzorgd uit met het stroompje de Teck dwars door het centrum mooi aangelegd, even een ijsje gegeten, en daarna weer te voet en langzaam naar de camper, waar de camperplaats al weer goed bezet was, in de avond naar het laatste uur van 50 uur dansen teken en op RTL Duitsland naar Superstars
Foto album Weilheim aan de Teck
Zondag 17 Oktober
We gaan weer verder na het ontbijt en wel richting Dinkelsbuhl , daar zou de mooiste altstadt van Duitsland zijn, het is ongeveer 100 km rijden via Bundesstrasse, echt een hele mooie route met mooi glooiend landschap en veel natuur schoon en men nu goed zien dat de herfst aanwezig aan de bomen, aangekomen op de camperplaats is het nog stads goed bezet, camperplaats zelf niets bijzonders maar alles is aanwezig, behalve wc en douchen maar dat hebben wij aan boord
De zonneschijn nog volop dus de tafel en stoelen naar buiten en we gaan buiten eten en koffie drinken
Tegen 2 uur is de zon weg en gaan we naar binnen, en we doen een vest aan en gaan toch te voet naar de de mooiste Altstadt van Duitsland
En inderdaad voor dat men door de poort naar binnen gaat eerst al een mooie grote waterpartij omringd door de oude stadsmuur,
Eenmaal door de poort indrukwekkende gebouwen, wat is dat goed bewaard of weer op nieuw opgebouwd na de oorlog, zeer fraaie kerk zeker even naar binnen gaan, al is het maar om het beslag van de deuren te bekijken en even om rondje om de kerk doen, het was eigenlijk zomerweer dus de terrassen waren goed bezet, men kan hier ook een rondleiding krijgen zelfs met paard en wagen
Terug bij de camper hebben we maar een drankje genomen en zien we wat we verder nog doen doen vandaag, we hebben nog even de camperplaats bekeken en zijn in de camper gegaan en gegeten en in de avond naar RTL Duitsland gekeken naar The Voice een zeer fraai programma met een goede juryleden
Maandag 18 Oktober
Wakker en het is koud, het had gevroren vannacht, dus kachel een paar graden hoger, en eerst maar eens ontbijten en even journaal kijken en daarna koffie drinken, het is zeer bewolkt en grijs, we besluiten om in de middag maar op de fiets naar de stad te gaan, kunnen ook aan de buitenkant van de stad kijken, de zon kwam er nog bij en dat is we fijn tijdens het fietsen, wat een torens en burchten en nog een volledige stadsmuur, bij een van de torens gingen we even op de eerste verdieping kijken gaat de deur open en de man nodigde ons uit om het complex even te bezichtigen, nu dat hebben we gedaan geweldig om te zien wat voor een uitrusting en een uitstraling van zo,n toren burcht uitgaat, we mochten helemaal naar boven , gelukkig zonder mondkapjes wij waren de enigen, echt mooi een een goede indruk van die tijd gekregen, daarna nog even Zwiebelkuchen en Federweissen gedronken en weer naar de camper, en de zon was er nog steeds bij
Waar de fietsen op het rek hebben gezet, accu,s weer aan de stroom, en nu voor de rest van de dag vrij
Foto album Dinkelsbuhl
Dinsdag 19 Oktober
We worden wakker het tikt op het dakraam dus het regent, maar we gaan vandaag weer verder, dus het bed uit, vloerverwarming aan en eieren bakken en daarna ontbijten , nog even afwassen en medicijnen nemen en dan moet de stroom eraf en kunnen we met de camper naar de plek, waar we fris water kunnen nemen en het vuile water en de wc kunnen legen
En dan gaan we richting Rohtenburg ob de Tauber, de rit ging over een zeer fraai landschap en natuur, en de herfstkleuren zie je steeds meer, nog een omleiding en dan zie je in de verte Rohtenburg o d Tauber liggen
We rijden de camperplaats op naar rechts en allemaal Engelsen, dus naar de andere kant op van de camperplaats en zijn nog plaatsen genoeg, maar niet allemaal met stroom, maar we hebben geluk en dus snel stroom aangesloten en dan eerst koffie drinken, onderweg hebben we nog even gewinkeld en heeft Ria nog even Met gekocht met broodjes, dus dat word smullen bij het middageten, tegen de middag slaat het weer om en zon die schijnt weer volop, dus naar de oude stad, is gewoon super om daar rond te lopen, wel zeer toeristisch en veel sneeuwballen in de etalages, maar ook de oude stadsmuur, waar men nog gedeeltelijk over heen mag lopen is zeer de moeite waart, we hebben wel weer genoten van deze uitstap tijdens de vakantie, in de avond de tv aan en een plan voor de andere dag maken
Foto album Rohtenburg o d Tauber
Woensdag. 20 Oktober
Bij het opstaan is het redelijk weer en na het ontbijt besluiten we richting Meinstockheim te rijden waar een camperplaats direct aan de Main zou zijn, de rit was ongeveer 100 km, en het ging over en langs een mooie natuur route, aan gekomen in het dorp ligt inderdaad de Camperplaats direct aan de Main en ook nog eens direct bij een pontje, dus genoeg te zien, stroom aangesloten en we blijven 2 nachten, het kaartje moet gekocht worden op de pont, het weer is nog steeds goed dus we besluiten om even in het dorp te gaan kijken, niets bijzonders gewoon een dorp met oude en nieuwe gebouwen, weer bij de camper hebben we de stoelen nog even uit de garage gehaald en heb leuk met de buren zitten te praten , maar toen de zon weg was hebben de boel opgeruimd en naar binnen, avond eten en in de avond tv kijken
In de nacht van woensdag op Donderdag worden wakker wat een wind en een regen dit hebben we lang niet gezien
Maar in de morgen is de regen weg en is de zon er toch weer bij alleen
een snoei harde wind, dus dit word een vrije dag
Middag eten word Pizza die we even ophalen en voor de rest pontje kijken die het heel druk heeft, beetje lezen spelletje doen op de iPad hebben we allebei mee, en hier is ook nog eens goed internet, en dat is lang niet overal aanwezig in Duitsland en in d3 avond Beste Zangers gekeken, toch een goed programma maar ligt natuurlijk aan wat voor zangers er in zitten
Vrijdag 22 Oktober
Opstaan zon en eerst maar ontbijten Ria haalt even verse boordjes en zo dit kan weer een leuke dag worden , we gaan zeker fietsen en we blijven nog een nacht extra hier, want we staan op een mooie plek waar we toch een prachtig uitzicht hebben en ook het pontje blijft leuk om te zien, we gaan dus ook fietsen we gaan richting Kitzingen, waar wij al eens geweest zijn met een camper de weg er naar toe is door een mooi landschap en gebouwen, Kitzingen zelf ligt aan beide zijden van de Main, bij aankomst eerst langs de camperplaats en dan fiets je zo langs de Main het centrum in en dan via de oude loop en fiets brug naar de andere kant van de Main, we gaan eerst even iets eten want dat zouden we vandaag weer buitenhuis ( de camper ) doen, we doen direct op de hoek de brug een echt Duits restaurant, er was wel plek en we hebben daar lekker gegeten, maar geen vragen over Corona gehad
Na het eten even de stad bekeken te voet en weer op d3 fiets naar Mainstockheim , onderweg nog even een bankje opgezocht en toen weer naar de camper
In de avond besloten om toch morgen een andere plek op te zoeken
In de avond een hapje en een natje en weer op bed
Foto album Meinstockheim
Zaterdag 23 Oktober
Wakker worden en toch weer met zon, Ria gaat verse broodjes halen en wat gaan we doen
Na het ontbijt gaan we nog even de tanks legen en fris water nemen en dan op weg
We gaan naar Schweinfurt ongeveer 40 km rijden, we hadden super wegen onderweg en geen omleidingen
Aangekomen bij de camperplaats ziet dat er goed uit, mooi en ruim aangelegd, er is niet voor iedereen stroom maar we hadden geluk er was nog meteen plekje vrij met stroom en ook nog een mooi plekje
In de middag op de fiets naar Schweinfurt ongeveer 1 km te voet of de fiets , aangekomen is er nog groente markt dus even rond gekeken en was er ook federweisse te koop, dus even een fles gekocht, bij een bakker een paar stukken zwiebelkuchen gekocht en dat is genoeg voor vanavond, later nog even een Lidl bezocht en weer terug naar de camper
De camperplaats liep helemaal vol tegen de avond, en de zon bleef schijnen het was weer een prachtige dag
Foto album Schweinfurt
Zondag 24 Oktober
We worden wakkeren er de voorruit is bevroren, het had 3 graden gevroren, maar de Alde verwarming iets hoger en ontbijten en daarna richting de Edersee
Het word een rit van 200 km , maar het was weer een rit met veel natuurschoon en heuvels dus weer genoten , onderweg nog even een picknick gedaan en door naar de camperplaats Edersee Alm aangekomen ziet het er zeer nieuw en indrukwekkend uit en alles digitaal en camera,s
Heel veel plaats en in terrassen vorm, omdat de camperplaats tegen een heuvel gemaakt is
Alles aanwezig en alle plekken hebben uitzicht op de Edersee een stuwmeer, we hebben al meerdere keren aan de Edersee met een camper gestaan alleen niet aan deze kant
Het is de laatste dag dat de camperplaats open is, vandaag hebben we zelfs nog zon en veel bedrijvigheid op de Edersee
Tegen de avond in de camper en de tv aan en later op de avond nog Formule 1 kijken
Foto album Edersee Alm
Maandag 25 Oktober
Wakker worden ontbijten en stroom, camper opruimen we gaan weer verder
We gaan richting Brilon naar de camperplaats dicht bij het centrum, het is de groenste omgeving en stad van Duitsland, onderweg toch weer een omleiding, in dit geval komen we door enkele kleine dorpen waar de tijd heeft stil gestaan
Aan gekomen op de camperplaats is het gelegen tussen een bomenrij , alles is aanwezig dus wij sluiten de stroom ook aan al schijnt de zon , maar door de bomen doen de zonnepanelen niet veel
Even iets gegeten en toen te voet de stadt in, echt interessant is het centrum niet, het hele centrum is bijna opnieuw opgebouwd na de oorlog
Maar we hebben nog van een terras genoten, want de %on scheen nog volop
We konden in de avond nog tv kijken ook via WiFi want dat was perfect hier
Foto album Brilon
Dinsdag 26 Oktober
Opstaan ontbijten en we gaan weer verder dus de camper opruimen, stroom van de camper af, en we rijden naar de afval en we gaan naar Lippstadt aan de Lippe
Onderweg natuurlijk weer een omleiding maar deze stelde niets voor
We Komen aan in Lippstadt en de eerste indruk bij binnen komst leuke plaats en ziet er goed uit
Camperplaats is bij het zwembad en vrij dicht aan de Lippe op de parkeerplaats, wel apart van de auto,s dus mooie aparte plek met alle voorzieningen, stroom gaat per uur In dit geval voordelig voor ons
We gaan na het middageten te voet naar Lippstadt en de zon is er nog steeds bij
Vanaf de camperplaats naar het centrum is ongeveer 1500 m, onderweg ernaar toe is al leuk, endan kom je in het centrum echt de moeite waard en veel winkels en eetgelegenheden, veel oude gebouwen in goede staat en het was er ook nog eens lekker weer bij, we hebben natuurlijk wel even opgestoken in een ijssalon
Er is nog een oude ruïne maar die was geheel afgesloten jammer
En we zijn toen weer richting de camper gelopen, het werd ook wel tijd we hadden ook bijna 5 km gelopen met regelmatig even op een bankje gezeten
Anders hadden we het niet vol gehouden, in de camper beentjes omhoog met een drankje erbij
Voor de rest van de dag nemen we vrij, dus nu luieren en vanavond maar tv kijken
Foto album Lippstadt
Woensdag 27 Oktober
Opstaan met zon en we gaan toch verder richting Bielefeld naar de camperplaats Johannisberg
Mooie strakke straten onderweg, maar natuurlijk ook weer een omleiding niet een hele grote dit keer , en eigenlijk in Bielefeld zelf
Het laatste stuk is echt omhoog vandaar de naam Johannisberg natuurlijk
Aangekomen bij de camperplaats ziet het er leuk uit, strak en op een speciaal stuk parkeerplaats voor campers, stroom aanwezig en ook het water en afval gedeelte
Er is plek voor 10 campers en met ons erbij staan er nu 6
De plek is 1500 m van de Altstadt van Bielefeld dus vanmiddag te voet naar de Altstadt
Maar eerst een borrel en middageten en daarna schoenen aan en op pad
Het is maar 1500 m naar de stadt maar met 6 haarspeldbochten en op en af lopen, was het wel een opgave voor ons maar ook wel weer een goede training, het is echt wel een mooie stadt maar echt veel oude gebouwen valt wel tegen, maar wel een zeer uitgebreid winkel aanbod en veel terrassen, en ruim opgezet, maar net als overal in Duitsland word hier ook veel gebouwd of gerenoveerd
We hebben wel genoten van de stadt Bielefeld en van het terras met een biertje en een frisje
Terug bij de camper zitten uitrusten en even een 0%0 drinken voor de dorst
Ria heeft nog eten voor vanavond in de koelkast en straks kijken of we tv kunnen kijken, want we staan wel weer tussen bomen
En we kunnen de schotel gebruiken dus tv gekeken en daarna op bed
Foto album Bieleveld
Donderdag 28 Oktober
Wakker worden en se zon schijnt wat hebben we geluk gehad met het weer deze weken, maar aan alles komt een eind, verplichtingen thuis we krijgen werkers thuis, griepspuiten halen end
Dus we gaan richting Veenoord naar huis we zijn bijna 4 waken onderweg geweest, en eigenlijk elke dag zon gezien, en ook plaatsen waar we wel weer naar toe zouden gaan, Stuttgart, Lippstadt, DInkelsbuhl, Mainstockheim en aan de Neckar langs is toch compleet anders dan de Moezel of de Rijn
Dus op naar onze volgende toer die in het midden van November zal zijn

Er zijn nog enkele foto albums van deze vakantie