Nieuwe EU-rijbewijsrichtlijn: met rijbewijs B straks tot 4.250 kg
Update: 22 November, 2025
Denk er aan : de nieuwe regels zijn in potentie leuk voor in Nederland, maar nu nog even niet in het buitenland.
De Europese Unie heeft een nieuwe rijbewijsrichtlijn aangenomen die ook camperaars en caravanrijders raakt. De belangrijkste wijziging: de gewichtslimiet voor het rijbewijs B gaat omhoog.
In de toekomst mogen houders van een rijbewijs B campers en motorhomes besturen met een maximaal toegestaan gewicht (MTM) van tot 4,25 ton – mits zij een extra opleiding en examen volgen. Hoe die opleiding eruitziet en wat precies wordt gevraagd, bepaalt elke lidstaat zelf.
Wat betekent dat voor Nederlandse camperaars? En wat verandert er nog meer?
- Wat verandert er aan het gewichtslimiet?
Tot nu toe mocht je met rijbewijs B voertuigen tot 3.500 kg MTM besturen. Die grens wordt straks verhoogd naar 4.250 kg. Dat is goed nieuws voor veel camperaars, want moderne campers zijn vaak net wat zwaarder – vooral door extra comfort, accessoires of een elektrische aandrijving.
- Is dit voor iedereen met rijbewijs B?
Nee. Er komt een uitbreiding binnen het rijbewijs B. Je krijgt dan een aantekening of code op je rijbewijs waarmee je zwaardere voertuigen tot 4.250 kg mag besturen.
Voorwaarden zijn onder meer : minimaal twee jaar rijervaring met rijbewijs B, een extra praktijkopleiding of toets over voertuigbeheersing, remwegen en veiligheid.0
Er komt dus géén nieuw rijbewijs, maar een uitbreiding van het bestaande B-rijbewijs.
Camper op de snelweg
Met het B-rijbewijs mag je straks campers tot 4.250 kg besturen.
- Hoe zit het met een aanhanger?
De nieuwe regels maken onderscheid tussen lichte en zwaardere aanhangers:
Aanhanger tot 750 kg (MTM):
Je mag een camper tot 4.250 kg combineren met een aanhanger van maximaal 750 kg. Samen kom je dan op 5 ton totaalgewicht, en dat mag met rijbewijs B (met de nieuwe aantekening).
Aanhanger boven 750 kg:
Hier verandert niets. De totale combinatie (camper + aanhanger) mag maximaal 3.500 kg wegen.
Is de combinatie zwaarder, dan is een rijbewijs BE nodig.
Voor campers geldt een uitzondering: een camper tot 4.250 kg mag een aanhanger tot 750 kg trekken – samen dus maximaal 5 ton.
- Uitzondering: elektrische voertuigen tot 5 ton
Elektrische voertuigen zijn zwaarder door de batterijen. Daarom mogen elektrische, waterstof- of gascampers in de toekomst tot 5.000 kg MTM wegen, zonder dat een zwaarder rijbewijs nodig is.
De hogere grens is bedoeld ter compensatie van het gewicht van de batterijen, niet om meer lading of passagiers te vervoeren. Ook hier geldt: een extra opleiding en een aantekening op het rijbewijs zijn verplicht.
- Vanaf wanneer gelden de nieuwe regels?
De EU heeft de richtlijn goedgekeurd in oktober 2025, maar elk land moet de regels nog zelf invoeren. In Nederland moet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de richtlijn nog omzetten in nationale wetgeving. Dat proces kan enkele jaren duren.
Pas daarna kunnen rijscholen de nieuwe opleiding aanbieden en kan de RDW aangepaste rijbewijzen afgeven.
- Wat als je rijbewijs klasse 3 hebt?
Heb je nog een oud klasse 3-rijbewijs (uitgegeven vóór 1999)? Dan verandert er niks. Je mag gewoon blijven rijden met voertuigen tot 7.500 kg.
- Veranderen de verkeersregels voor zware campers?
Ja. Ook al mag je straks zwaardere voertuigen rijden met rijbewijs B, de regels voor voertuigen boven de 3.500 kg blijven gewoon gelden. Denk aan snelheidslimieten, inhaalverboden of tolregels.
Bonus: digitale rijbewijzen op komst
Naast de gewichtsverruiming komt er ook een digitale versie van het rijbewijs. Binnenkort kun je je rijbewijs opslaan op je smartphone. Handig bij controle, verlies of verlenging – en weer een stap richting digitale mobiliteit. Een fysieke pas aanvragen blijft mogelijk.
Een veelbesproken verandering
De nieuwe EU-regels zorgen voor veel discussie in de camperwereld. Voorstanders vinden dat de regels beter aansluiten bij moderne, zwaardere campers. Critici vrezen dat zwaardere voertuigen meer slijtage en risico op de weg veroorzaken.
In Nederland mag je nu dus met je normale rijbewijs met 4.250 kilo onderweg zijn (als er een alternatieve aandrijflijn aanwezig is), maar in het buitenland gelden nog de oude regels. De EU is aan het kijken naar een adoptie van ‘onze’ regeltjes, maar voor nu is voor het Europese B-rijbewijs de oude 3.500 kilo nog altijd de norm. Zodra je de grens oversteekt, heb je dus kans dat je in overtreding bent.
Een woordvoerder van Zero-Emissie Stadslogistiek bevestigt dat de regels voor nu niet zo interessant zijn voor vakantiegangers: ‘Het klopt dat de nieuwe regels voor de camperaars nog niet interessant zijn, want in het buitenland gelden vooralsnog andere regels.’ Misschien in de toekomst, dus.