Zelfbouw Alkoof Mercedes 814

Een ander camper project van ons in 2005 een MercedesBenz type 814
Bouwjaar 05-12-1995 en had op 06-09-2005 pas echte 118000 gegarandeerde kilometers gereden
Het is een vier cilinder diesel met turbo en luchtremmen en een lucht geveerde bestuurders stoel
De 814 heeft twee eigenaars gehad, een tot 1998 daarna een eigenaar tot 2005
Wij hebben de 814 dus zelf naar Nederland gereden want hij was in Duitsland nog aangemeld

Toen wij de 814 dus uit Duitsland hadden gehaald, hebben wij hem eerst naar een garage gebracht (Inus kiers emmen) voor een voorkeuring voor de R.D.W te Groningen

IMG_0448

De 814 naar de Casco bouwer gebracht voor het opmeten van het hulp chassis voor het casco voor de wanden vloer en het dak we laten het casco daar twee dagen staan en halen de 814 daarna weer terug naar huis ,
en gaat het hulp chassis dinsdag 19oktober naar de verzinkerij Zincat Bv in Veenoord , verzinken kost ongeveer 45 Euro per 110 Kg ga daar maar eens verf voor halen en dan ook al het werk en men krijgt het zeker niet zo goed als met verzinken dus daarom verzinken wij het hulp chassis, het hulpchassis blijft daar vijf werk dagen, en in die vijf dagen gaan wij het chassis van de 814 roestvrij maken en van een nieuwe verflaag voorzien, als wij het hulp chassis weer op kunnen halen bij de verzinkerij, zullen wij het hulp chassis op het onderstel van de 814 plaatsen en is het wachten op de casco bouwer tot die de platen heeft en brengen de 814 weer naar de camper bouwer.

 

Het chassis van de 814 is vandaag in een coating gespoten en wel in de kleur grijs van de onderbouw van de Atlas kranen , we hebben de wielen aan beide kanten van een verflaag van hamerrite voorzien, en we hebben de uitlaat er onderweg gehaald want die bleek toch aan vervanging toe te zijn, we hebben even een paar telefoontjes gepleegd en hadden al snel 100 Euro op een uitlaat in de zak gehouden. morgen 21-10-2005 kunnen we de uitlaat halen en die monteren we dan weer en zetten de achterwielen ook weer onder de 814, we moeten natuurlijk de voorkant ook nog even omhoog krikken en kijken wat we daar aan de onderkant nog moeten doen.

 

Vandaag ging de 814 voor het eerst als camper in de buitenlucht zoals jullie kunnen zien is de garage deur er niet in geplaatst dit hebben we gedaan omdat we tijdens het inbouwen misschien wel duizend keer heen en weer moeten en zouden we de deur en de randen kunnen beschadigen en daarom word de deur er wel ingezet maar niet afgekit zodat we de deur er zonder problemen weer kunnen demonteren, er zit al een klein service luikje in en dat is het diesel service luikje , en we moeten de kenteken plaat verlichting nog monteren want we hebben de originele verlichting weer gebruikt van de MB 814

Zo we hebben de camper even op de weegbrug gehad en de camper weegt nu leeg met een volle tank diesel en met mij erin dat is ook 100 kilo 4220 Kilo dat is precies zoveel als toen we de 814 gekocht hebben als pick-up, we gaan er vanuit dat het casco ongeveer 900 kilo weegt we gaan dus nu beginnen aan het inbouwen maar wel zo dat we aan de minimale eisen van de Rdw voldoen en maken dan een afspraak bij de Rdw voor omkeuren naar Kampeerauto (Camper), en zo onder de 4500 kilo blijven in verband met de wegenbelasting.

Zo we hebben voor de inbouw een schade caravan ven het merk Hobby kunnen kopen het is een Hobby van het bouwjaar 2005 ( ja u leest het goed dus een bijna nieuwe caravan was veertien dagen oud toen er een ongeval mee geweest is) , we hebben alleen de binnenkant (inrichting) gekocht dus we hadden er thuis verder geen werk meer van, het is een zeer luxe uitvoering en we zullen wel zien wat we er van gebruiken in ieder geval de deurtjes van de kasten de kachel een Truma het nieuwste model 2005 de koelkast een Dometic met groot vriesvak ook model 2005 natuurlijk het cassette toilet ook het nieuwste model een drie pits kookplaat met glas afdekking en gootsteen ook met een glas afdekking en verder wat er zoal nog in de Hobby caravan aan inbouw spullen zaten

Vandaag begonnen met het aanbrengen & lijmen van de plafond platen we hebben er koppel strippen bij gekocht die om de plaat zitten en dus niet weer los gaan van de plaat (van onze eerste camper geleerd) dit was toch nog een lastig karwei omdat de plafond platen toch nogal flexibel waren en alleen toch moeilijk in de koppelstrip te schuiven waren, de lijm die we hiervoor gebruiken is op de eerste foto hieronder te zien, men moet zowel de plaat als ook het plafond & wand instrijken en als het ook eenmaal tegen het plafond zit zit het ook vast, gewoon super lijm die we ook al in onze vorige zelfbouw camper (sparkasse) gebruikt hadden

29/30-12-2005

Vandaag de deur in de wand geplaatst en de instap verandert en hebben we de zijkanten van de koelkast pas gemaakt, het wachten is nu op de koelkast die we via een kennis hebben gekocht, en we hebben gisteren (28-12-2005) twee stoelen gekocht die we naast de dinette & zitgroep willen plaatsen het zijn stoelen uit een Volkswagen T4 met armleuningen ze zien er echt als nieuw uit, en de elektra trap op 12 volt met twee treden en verlichting, we hebben nu dus twee treden in de camper en twee er buiten , zodat we weer een goede en makkelijke instap in de camper hebben kunnen creëren

17/21-01-2006

De bovenkastjes van de keuken en de bovenverlichting zitten aan het plafond en aan de wand gemonteerd, en we zijn tevens ook met de bovenkastjes boven de zit begonnen te maken, en we hebben voor het kitten en lijmen toch Sikaflex gekocht Type 221 , vooral voor het in kitten van de beide deuren en het afdichten en kitten en lijmen van de opbergboxen aan de onderzijde van de camper en later natuurlijk ook de ramen en dakluiken end.

08/09-02-2006

Zo de kastjes boven het vaste bed hebben we deze dagen ook gereed gekregen en hebben ze tegen de zijkant geplaatst aan de bestuurders kant , daar gaan we ook het hoofdeinde maken en maken we onder de kastjes nog een kast met een klep , omdat de camper binnen 2,33 is hebben we eigenlijk 30 cm te veel en daar maken we dan een klepkast van

22-02-2006

Vandaag het nieuwe bladveren pakket onder de 814 gemonteerd . Het begon in de morgen niet zo goed de 814 wilde niet starten geen stroom genoeg dus eerst de acculader aan de accu,s van de 814 en even een paar uur wachten en ja naar 3 uur startte de 814 en kon het karwei beginnen, eerst moesten we de 814 nog naar de buren toe rijden en eenmaal in de grote landbouw loods was toch nog een heel karwei zonder een kelder of een hefbrug, maar we hadden gelukkig het juiste gereedschap en luchtsleutels zodat dat in ieder geval in orde was , we hebben er ongeveer vier uur voor nodig gehad om de oude er onderweg te halen en het nieuwe ( gebruikte) bladveren pakket er onder te monteren. nu de auto even een dag bij de buren onder dak staat kunnen we even de vloer van de camper schuur schoon maken en ook even wat tegels (30/30) vlak te gaan leggen

03/10-03-2006

De ramen zijn gekocht bij Pieper in Gladbeck in Duitsland en de gaten hiervoor zijn in de wanden van de 814 gezaagd, de eerste stroomkabels voor 12 volt en 22 volt zijn aangelegd en de eerste verlichting 12 volt brand, de verlichting in de instap het toilet en de verlichting in het was gedeelte doet het ook, als de ramen geplaatst zijn is het gas gedeelte aan de beurt zodat we kunnen koken en de verwarming kunnen gaan gebruiken, en daarna moet natuurlijk het elektra verder worden afgewerkt.

18-03-2006

En vandaag onze eerste rit met de camper gemaakt naar de camper beurs in Hardenberg en het is ons goed bevallen, en op de terug weg even Lpg getankt. dus de delen die op Lpg & gas gaan kunnen we nu gebruiken, en we hebben de airco opgehaald en een generator, dus we hebben nog wat in te bouwen.

19/23-03-2006

Nog enkele stopcontacten geplaatst en nog een 12 volt stroomdraad getrokken en een coax kabel door de camper gemonteerd en de eerste auto radio geplaatst, een decor plaat voor de koelkast geplaatsten nog enkele afwerk lijsten gemonteerd en de alkoof verder afgewerkt,

22/25-04-2006

Zo vandaag de watertanks bij Plastipro op gehaald eigenlijk is dat een verkeerd woord het is een combiwatertank, schoon en vuil water in een tank dus een watertank waarin men zowel schoon en vuil water kan vullen, de beide tanks zijn gescheiden door de tussenbodem, het schoonwater zit in de bovenste tank 200 liter en in de onderste tank kan 170 liter vuil water, de wanden zijn 8 mm dik en alle voorzieningen voor het vullen en legen van de tank zitten er al aangemonteerd, de onderste vuil watertank is 200 lang en 30 hoog en 30 breed, en de schoonwatertank is 170 lang en 40 hoog en 30 breed

08-05-2006

Zo vandaag naar Groningen geweest naar de RDW voor het omkeuren van de vrachtwagen naar camper, eerst het kenteken afgeven er worden enkele papieren ingevuld en dan moet je de keuring betalen voor een auto boven de 3500kg 66.00 Euro, dan wegen we waren verrast 5040 kg woog onze nu nog vrachtauto , onze vorige woog 6700 kg een groot verschil dus maar oke nu eerst de keuring naar binnen rijden en de twee mensen (aardige mensen trouwens) zeiden direct dit is een camper,

Nu de keuring : hebben ze wat gemeten ja de breedte en de lengte en de as afstand, ja dit was de keuring nu is het op papier een camper

Nu weer terug naar het kantoor van de RDW voor het voorlopige kenteken ( men behoud het zelfde nummer) en krijg je de papieren voor de Douane voor de BPM aangifte en die kun je in Groningen direct betalen (pinnen)

En kunnen we rijden met op papier een camper (kampeerauto), alleen zullen we nu in plaats van iedere drie maand 70 te betalen afwachten moeten hoe hoog het bedrag nu uitvalt,

We hebben de camper naar Friesland gebracht Gorredijk om te laten spuiten een klein bedrijf dat veel oldtimers repareert en spuit.

Er is trouwens ook een “Camper zelfbouw facebook”.
Zelfbouw Camper